Tak trochu jiný Spartak

Letošní veteránskou sezónu 2014 jsem zakočil velmi stylově. Dostal jsem nabídku jestli bych se nechtěl stát členem závodního týmu Šulcek racing a osedlat na Brněnském Masarykově okruhu závodní modrou střelu Škodu 440.
V rámci dnů otevřené dráhy se na okruhu konala akce Classic Racing Car Meeting , což je setkání majitelů s příznivců závodních strojů.
Podařilo se mi přesvědčit kamaráda zkušeného závodníka Vráťu Izacha, aby se mnou vyrazil a mohl mi dělat poradce a v případě nouze i mechanika.
Do Brna jsem vyrazili již v pátek v podvečer abychom pomohli připravit závodní stroj na nedělní závody.

sobotní příprava Modré střely na nedělní závody
upravený interiér
máme připraveno, naloženo a můžeme vyrazit na okruh
Tento Spartak je "mírně upravený" a byl původně konstruovaný na vytrvalostní závody na okruhu. Kromě bezpečnostního rámu a závodních sedaček je vybavený i silnějším motorem, upraveným podvozkem a dalšími detaily, které ho odlišují od běžných Spartaků.


nedělní příprava před závodem
Po příjezdu na Masarykův okruh v sobotu podvečer jsme obhlédli stroje konkurence a mohli se věnovat debatám o všem možném i nemožném.
Náladu nám v neděli ráno začala kazit mlha a mrholení, které byly předzvěstí toho, že dráha bude kluzká a bude třeba věnovat řízení zvýšenou pozornost. Zkušení závodníci z týmu mě uklidňovali, že není třeba se příliš obávat, ale moje nervozita před startem soupala.
Vráťa, který mě neustále uklidňoval před startem si akci vysloveně užíval
před startem jsem vyslech rady ostřílených závodníků
V rámci akce se jede několik závodů a tak jsem využil prvního z nich k poznání trati a svezl jsem se s šéfem týmu Ondřejem v jeho Fordu Sierra na sedadle spolujezdce. Spartaka řídil kolega Dalibor a to, že se mu povedlo Spartaka rozmotat do hodin mojí nervozitě moc nepřidalo.

trocha páry z motoru po prvním závodě nás nemohla rozházet
póza před startem závodu

Příprava na start závodu

do sedačky spolujezdce a trpělivého instruktora se posadil člověk nejpovolanější Jirka Seli
Do závodu jsem odstartoval se spolujezdcem a instruktorem nejpovolaněším Jirkou Seli, který je domovským jezdcem Modré střely. Po prvním seznámení s jízdními vlastnostmi auta moje nervozita opadla a mohl jsem se plně věnovat skvělým jízdním vlastnotem závodního Spartaka
odjíždíme na start závodu
Modrá střela s mojí maličkostí za volantem během závodu
Modrá střela s mojí maličkostí za volantem během závodu
Modrá střela s mojí maličkostí za volantem během závodu
Modrá střela s mojí maličkostí za volantem během závodu
Spartak po návratu do depa
Po dojezdu do depa jsem musel dát za pravdu všem z týmu, kteří mě před závodem uklidňovali, že Spartak je nesmírně poslušné auto a že moje prvotní obavy byly zbytečné, zároveň ale uznali mé obavy z podmínek, které při závodě panovaly a ocenili můj pud sebezáchovy. Důležité je, že jsme dojeli bez jediného šrámu. Spolujezdec a instruktor Jirka mi během závodu dával dobré rady a velmi mi tím pomohl se lépe seznámit s tratí a využít na maximum možnosti auta.
Na závěr snad ještě velké poděkování šéfovi týmu Ondřejovi, že mi nejen umožnil být členem týmu, ale i odstartovat do závodu, Jirkovi za trpělivost s jako mě instruoval při závodě a Vráťovi za morální podporu. 
Podtrženo a sečteno, zážitků mám na nějaký čas do zásoby a doufám, že to nebylo naposledy, kdy jsem se mohl s Modrou střelou projet.


Nový ozařovač

Přibližně před dvěma roky jsem konstatoval, že ozařovač pro 23,13 a 9cm se vlivem přírody poněkud rozpadá, jak je patrné z přiložených fotografií.





S potřebou vyrobit nový ozařovač vyvstala otázka z jakých materiálů jej zhotovit.  První problém jsem viděl v obalu či škatuli. Na trvalou instalaci se mikrovlnkové krabičky neosvědčily.



Při servisním zásahu na jednom rodinném domku se vše vyjasnilo. Krabice KT250 (už asi dvacet let je s úspěchem používám pro jednoduché instalace komponentů TV antén jak na půdách, tak i venku). Na umělohmotných částech se zub času příliš neprojevil, a tak jediným podstatným problémem zůstává po delší době špatný přístup do vnitřku škatule. Hlavy vrutů dodaných výrobcem korodují, a především děsně REZNOU, a proto není lehké je vyšroubovat. Toho znalý, jsem zakoupil vruty nerezové.




Jak je patrné z obrázků, tak kromě KT250 jsem použil hliníkové platle, tři samice N konektorů a 1,5 metru postříbřeného měděného drátu. Dále jsem na spojení konektorů a dipolů použil koax. kabel RF400. Dan OK1TDO naléhal použít místo koaxu měděné trubičky a teflon. Dan tedy vedení  přepracoval, a také naladil ozařovač. Podařilo se mu jej přzpůsobit na hodnoty lepší než -20dB.





pásma 23cm, 9cm a 13cm jasné, že?


Teď už jen zbývalo provést instalaci do paraboly a zapojení. První zkouška proběhla v sobotu ráno před UHF závodem.
Majáky DB0FGB přímo burácely. Toto však zapříčinily zlepšené podmínky šíření, neboť v neděli už bylo po podmínkách, a tím pádem i po signálech německého majáku.




Velké poděkování patří Pavlovi OK1UOZ za soustružnické práce a Danovi OK1TDO nejen za dobrou radu.

Tedy někdy naslyšenou...





Folklór, aneb kterak spojit koax

S dříve oblíbeným napojením nejen silových kabelů, ale i lidovým spojem koax. kabelů na rozvodech STA jsem se už několik let nesetkal. A tak se také pobavte... 





UHF Contest 2014, OK1KUR

V pátek večer jsme se Zdeňkem 3BAZ otestovali síťový odrušovaci filtr k centrále, ale moc to nepomohlo. Dokoupili jsme alespoň ještě jednu prodlužku. 
Na Džbán přijíždíme v sobotu kolem 14:30 a ihned se pouštíme do stavby. Před 16. naše výbava pro QRP contesty stojí, ale centrála i ve větší vzdálenosti dost ruší. Nakonec ji obalujeme alobalem a centrálu přizemňujeme do pole vedle cesty za použití velkého šroubu. Místo uzemění vlhčíme po svém :-) Rušení je prakticky nulové, což nám dost zvedá náladu. 
Závod rozjíždím já 1ZHS a je znát, že je to oproti Dejvicím otevřené skoro do všech směrů. Nejdřív spíš ladím a občas něco domluvím na KST. Hezky tady prochází S5-tky, které je někdy možné udolat i na ssb. Pěkně zde hrají i YU a E7, ale je to už daleko a spojení jsme nikdy nedokončili. První zalogovanou delší stanicí je IQ3RO z JN65 a pak 9A2SB z JN95, který je dlouhou dobu ODX. Na výzvu přišel HA1BC z JN87, což nás potěšilo. Se Zdeňkem se střídáme cca po 3 hodinách, ke spánku uléhám kol 03:30 a vracím se v 08:00. Ráno sice napodruhé, ale přeci jen loguji UR7D z KN18. Konečným ODXem je IQ4AX z JN54, v sobotu nás vůbec nebrali, ale nakonec to prošlo. Závod ukončujeme 2.5 hodiny před koncem, jelikož rate je cca 1 spojení za hodinu a mě ještě čeká cesta do Pardubic.


Valid QSOs: 106
Sum of dist.: 23902 km
QRB/QSO: 225
ODX: IQ4AX from JN54 at 678 km

RIG 70cm: 15W at 5 el. DK7ZB, FT897
QTH: Džbán, JO60VE, ~500 m asl., 4.5 m agl.





 Zdeněk OK3BAZ
 Přizeměná obalená centrála