Tropo podmínky od 13. 2. 2023

V pondělí večer usedám konečně k rádiu a na 144050 burácí GM4YXI z IO87, holé rádio nestačí, rychle připojuji malý 120W PA a dostávám 599. Hrd ještě GM6VXB z IO97 a GM0HQG z IO88. Bloumáním po pásmu nacházím LA3EQ z JO28, kterého mám jen via AU. Na výzvu přichází SM7EQL z JO65.

V úterý mizím do Prahy, pro jistotu si beru malý 100W 70 cm PA. Později odpoledne se přesouvám na OK1KUR, kde záhy loguji SM6FHZ z JO57. Ingolf má opravdu pěkný signál, 5.5 m dish a 1kW je znát. :-) K rádiu se poté dostávám až kolem půl deváté a v rychlém sledu loguji LA0BY a několik pěkných SM. Slyším i LA2Z, ale spojení se nepodařilo dokončit. Po 8 letech to byly opravdu příjemné podmínky s rozumnou aktivitou.

RIG 2m: 90W at 4 el. DK7ZB, TR-751A
QTH: Pardubice, JO70VA, 220 m asl., 40 m agl.
RIG 70cm: 90W at 8 el. DK7ZB, FT897
QTH: Prague 6 - Dejvice, OK1KUR, JO70EC, 220 m asl., 30 m agl.

Zimní QRP Contest 2023 OK1KPA

Z naší pardubické party letos derivujeme ještě jednu skupinku, která vyráží na kopec. Honza OK1ZHS, se kterým jseme vcelku pravidelně křísili značku OK1KUR, je toho času na horách a tak vyrážíme na Spálavu přirozeně jako OK1KPA. Béda VDJ hlási nachlazení a tak vyjíždíme jen jedním autem ve složení Petr OK1ULL, já,  můj syn Matěj a náš mládežník Pavel. Počasí přeje, je sice mrazivo, ale nefouká a je jasno. Ve vsi parkujeme kvůli sněhu až dál od křižovatky. Nakládame na bob autobaterii, rádio, kabel k anténě a další propriety, antény do ruky a vyrážíme na kopec.

Na kopci naštěstí nikdo nebyl :) a tak k boudě rychle stavíme šestimetrovou trubku s anténou, propojujeme anténu, rádio a akumulátor. Začátek závodu stíháme s pár minutama zpoždění, ale na 70tce není většinou kam spěchat. K rádiu usedá Petr a rozjíždí pile-up :). Po chvíli křísím i chat, ale i tak není ke konci etapy v podstatě koho dělat. Nejsou ani slovenské stanice, ani stanice od krbu, pěkné počasí asi vytáhlo rodiny na hory či na jiné výlety.

V poledne přehazujeme anténu na 2m, F9 se tam ale nevejde celá, tak jedeme jen s jejím fragmentem asi 10 el. Pokračujeme v pile-upu na dvojce :), průběžně se střídáme, Pavel zatím testuje lyže, které doma objevil po tátovi, aby si také užil nějakou tu srandu. Také s Matýskem připravili oheň abychom si skoro již tradičně opekli buřty.

I když celkově nebylo mnoho stanic, závod nám rychle utekl. Na dvoumetru končím u rádia s 41 spojeními. Za pěkného počasí a s dobrou náladou balíme a příjemně vyvětráni se vracíme domů.

Pásmo 2m:

Valid QSOs: 41, Sum 3639 km, odx: OK1KAD 209 km,

Pásmo 70cm:

Valid QSOs: 34, Sum 3093 km, odx: OK1KAD 209 km

RIG: IC-9700, 10W, 10el - 70cm, 10el - 2m

Zimní QRP Contest 2023 OK1OBR

Letos to bylo s předpovědí počasí na termín zimního QRP contestu napínavé. Meteorologové předpovídali velmi nevlídné počasí. S blížícím se víkendem se předpověď stále vylepšovala. A tak jsme se společně domluvili zimní závod odjet jako Drsoně (Jasoň je z dodávky a s rotátorem). V čase 6:50 vyráží tým A (Václav OK1VKV, Jakub, Jenda a Vojta) ze Lhoty pod Libčany s nástupem dalších účastníků v Pardubicích a tým B (já Pavel OK1ADT, Jan a Jirka - proč zrovna my jsme béčko?) v čase 7:20 z Poběžovic s nástupem spolucestujících v Holicích. Naším cílem je Velká Deštná v Orlických horách JO80EH.
dvě třetiny týmu A u Malé Deštné

V půl deváté parkuji vůz pod Šerlichem. Po chvíli vyčkávání je skupina A stále v nedohlednu. Telefonickým hovorem jsme informováni o navigační chybě a ohlášeným příjezdem s asi hodinovým zpožděním (díky tomu náš tým povýšil na označení A). Naštěstí máme u sebe vysílací výbavu kromě akumulátoru. Výšlap na vrchol a rozhlednu se daří přibližně za hodinu. Stavíme stožárek, anténu a vysílací test s IC-705 ukazuje, že aparatura je funkční. Zbývá 7 minut do začátku závodu a počasí přeje. Sice je zataženo, ale bezvětří! Závod rozjíždím já a slyším na pásmu nějaké chroupání. V tom kluci utrousí: "Támhle někdo stanuje!". Tato větička mne zvedá od mikrofonu. Vykláním se přes zábradlí a tušení se potvrzuje. Stan se stožárem a anténami asi o 20m níž a 100m vzdálený. Honza OK1JD také zvolil Velkou Deštnou. Jendo promiň.
stanoviště Honzy OK1JD
Anténu točíme na nulové chroupání (do konce závodu se anténa téměř jinam než na SZ nesměruje) a pokračujeme. Po půl jedenácté doráží na běžkách Venda OK1VKV a zapojuje akumulátor. Za dalších třicet minut přichází i zbytek týmu B (dříve A).
naše partička na rozhledně s Vendou na vysílacím pracovišti
U rádia se postupně střídáme s Vendou a Jakubem (zatím bez značky). Ostatní se starají o přísun teplého čaje a potravin členům zápolících u rádia.
Vojta, Jakub a stožárek s 2m/70cm anténou
Jakub a Vojta testují co lze na střeše Orlických hor zachytit ze zahraničí na 3m (VKV-FM). Spousta polských stanic, ale jsou k zachycení i německé a slovenské vysílače.
Jirka, Pavel OK1ADT, Vojta, Jan, Jenda, Jakub a Vašek OK1VKV
Ve dvě hodiny balíme aparaturu, pod rozhlednou ještě vytvoříme skupinové FOTO a hurá k vozům. Cestou domů se stavujeme v Deštném na horkou česnečku k zahřátí a někteří i druhý chod.
zhodnocení dne po polévce
Akci z viditelného nadšení mladých kolegů hodnotím positivně, výsledek je v celku ucházející.
Tak snad i příští rok s omladinou z nějakého kopce na SLYŠENOU!

Pásmo 2m

ODX: OK1RCA 246 km
RIG: 5W at 8 el. Yagi, IC-705

100W PA z Číny třeba pro Ic-705

V posledních letech se na různých zahraničních e-shopech jako je aliexpress či ebay objevil kit 100W lineárního zesilovače pro VHF pásmo 80-170MHz. Primárně je ale modul určen pro pásmo 144MHz. Za cenu kolem 1100,- Kč lze pořídit kompletní stavebnici palety zesilovače včetně ATC keramických kondenzátorů, semirigidů a tranzistoru. Tranzistor je použitý, zřejmě demontovaný ze zastaralých 900MHz GSM technologií, ale funkční. Většinou se jedná o MRF186 a pod. nebo MRF9120 jako v mém případě. Jedná se o dvojitý 26V LDMOS s maximálním výkonem 120W.

Obvod kromě vstupních a výstupních přizpůsobovacích obvodů obsahuje i jednoduchý zdroj předpětí s teplotní kompenzací termistorem, výstupní dolnofrekvenční filtr a výstupní mikropáskovou odbočnici s detektory pro měření dopředného i odraženého výkonu.

Modul byl pořízen za účelem sestavení malého PA, jako doplňku pro Icom IC-705 pro takové to domácí rozdávání bodů. Zbývalo tedy vymyslet a dobastlit trochu té bižuterie okolo, aby z modulu byl zesilovač :). Podotýkám, že návrh je udělán s ohledem na maximální jednoduchost a operativní konstrukci s pomocí šuplíkových zásob. Článek třeba poslouží jako inspirace pro toho, kdo by hledal podobné řešení a nebojí se pájet případně vyřezat nějaký ten závit.

Obvod na obrázku znázorňuje jen pomocné obvody a řeší následující funkce: spínání obcházecích relátek, klíčování klidového proudu tranzistoru a jednoduchou reflektometrickou ochranu, resp. ukazatel výstupního výkonu.

Pro přepínání anténní cesty jsem použil dvě starší dusíková relátka QN 599 25 jednak z důvodu vyšší izolace a také proto, že mohu jejich cívky spojit do série a zbavit se tak potřeby další napájecí hladiny 13,5V. Tedy jedno relé přepíná vstupní část a druhé relé přepíná výstup zesilovače. Nevyužitý přepínací kontakt vstupního relé spíná +5V TX pro zdroj biasu. Toto napětí je přivedeno přímo na paletu zesilovače na původní zenerovu diodu 5V1, která sloužila jako stabilizátor biasu přímo z 26V, smd rezistory přivádějící proud do ZD nejsou osazeny. Klíčovací obvod, který spíná relátka je osazen dvěma N kanálovými mosfety BS170. Hlavním důvodem je poměrně slabý výstup PTT IC-705, který připomíná svým charakterem spíše logický výstup, něž bezpotenciálový kontakt resp. otevřený kolektor, jak tomu bývá u mnoha jiných transievrů. Tento klíčovací obvod je blokován malým tyristorem KT501, který mi zajišťuje "paměťový jev" a je spouštěn komparátorem LM358 při překročení detekovaného napětí na vazebním vedení odraženého výkonu. Hodnota kritického PSV je nastavena trimrem 2K. Jako ukazatel výstupního výkonu je použit miniaturní deprézský  mikroampérmetr a jeho plná výchylka při právě 100W je nastavena předřadníkem tvořený trimrem 68K. Je to jednoduchá pomůcka pro nastavení maximalního buzení. Konstrukce je patrná z obrázků, pomocný obvod se vešel na univerzální destičku 40x60mm, ostatní součástky jako relé, stabilizátor, filtrační kondy jsem umístil na pomocné desky kuprextitu. Celá paleta zesilovače je na měděné podložce o tloušťce 5mm, asi by stačila Cu podložka jen v oblasti tranzistoru třeba jen 40x20 mm, ale pak bych musel řešit podložení zbylé plochy desky zesilovače stejně tlustým hliníkem.

Na závěr snad jen pár postřehů z nastavování a oživování. Zesilovač jsem mírně doladil na vstupní odraz kondenzátorem na primární straně vstupního balunu kondem 3,3p, je tam na něj pozice, ale i bez něj je malosignálový útlum odrazu -14dB, s kondem asi o 2dB lepší, ale nepatrně úzkopásmovější. Klidový proud jsem nastavil na 0,5A, jeví se mi jako dostatečné, i když v datasheetu uvádějí pro 900MHz myslím až 0,9A. Zesilovač má sám osobě zisk víc než 23dB, tedy již při buzení 0,5W dával lehce přes 100W, proto jsem na vstup zařadil 6 dB atenuátor. Na plošném spoji je na toto pamatováno, ale pozice jsou pro ne úplně běžné smd rezistory velikosti 1812. Topologie útlumu je T a vychází pro podélné rezistory 16,6Ohmů a příčný 67 Ohmů. Při vstupním buzení 2W je na vstupním a příčném rezistoru asi 0,7W, takže jsem rezistory složil z paralelní kombinace obyčejných rezistorů 0,25W. Jediný příčný jsem našel v 1812 a je jsou to paralelně 4x270R. Na vstupu 4x68R, výstupní 2x33R. Při běžném provozu jsou jen vlažné.

Nastavení PSV ochrany jsem prováděl pro zátěž s útlumem odrazu cca -10dB přibližně PSV 2. Použil jsem pro to dvě shodné umělé zátěže a zapojil je přes T kus paralelně. Potom pro plný výkon změřil napětí na výstupu detektoru odraženého výkonu. Následně toto napětí nastavil jako prahové pro komparátor. Pro představu uvádím napětí, která jsem změřil na detektorech: při 100W a 50Ohmů zátěži detektor FWD - 4,57V na prázdno, REV - 0,21V na prázdno, při zatížení detektoru 10kOhm FWD - 4,04V, REV - 0,076V. Při 100W a zátěži 25Ohm: FWD - 4,57V, REV 1,57V na prázdno, FWD - 3,79V, REV - 1,2V do 10kOhmů. Takže poměrně slušná směrovost vzhledem k celkem malým rozměrům odbočnice. Rozhodně použitelná pro PSV ochranu.

Zesilovač obsahuje i tříobvodový low pass filtr, který jsem pro jistotu, po jeho osazení zkontroloval.

Výsledek mě docela mile překvapil, bez zásahů je filtr v pásmu. Průchozí útlum je na 144MHz 0,2 dB (nechtělo se mi dělat novou kalibraci, měřící kabely měly útlum 0,36dB)  a S11 -29dB. Potlačení harmonických viz obrázek.

V běžném SSB provozu je chladič vlažný a zesilovač nevyžaduje žádný ventilátor. Myslím, že by neměl být problém i s FM provozem či digi. Účinnost se mi jeví jako slušná a vychází dle mých výpočtů asi na 65%. Odběr ze zdroje při 100W výstupního výkonu je 5,8A při 26,5V. Celkově hodnotím konstrukci palety jako zdařilou a pro toho, kdo chce a má možnost trochu bastlit, je to ideální volba s velmi dobrým poměrem cena/výkon. Také jsem nedávno narazil na verzi této palety pro pásmo UHF resp. 70cm, zrovna tak pro pásma KV, tak snad někdy příště.